Mitä hoikat italialaiset naiset syö?

Joku teistä lukijoista kyseli, että voisinko kirjoittaa mitä italialaiset naiset syö, kun he pysyvät hoikkina. Pyörittelin ajatusta jonkun aikaa, kun blogini on enemmänkin omaan napaani kohdistuva, mutta pikkuhiljaa huomasin, että kyselin niiltä hoikilta naisilta jotka tunnen, että mitä he oikeen syövät.


Näiden hoikkien naisten ensimmäinen vastaus oli, että he kyllä syövät, mutta kai ne on geenit, mitkä vaikuttaa. Yksi tosin myönsi, että syö paljon salaatteja muun perheen syödessä muuta ruokaa, ja toinen taas tarkkailee mitä suuhunsa laittaa, ja liikkuu vastapainoksi paljon.

Oman kokemukseni mukaan kuitenkin ruokavalio on toki erilainen suomalaisesta ruokavaliosta. Täällä syödään edelleen hyvin Välimeren Ruokavalion mukaisesti. 

Aamupala on pieni ja makea; pari keksiä ja maitoa, tai miltään maistuvaa korppua hillon kera ja maitokahvi. 


Aamupäivällä klo 10-11 kieppeillä syödään sitten toinen aamupala. Suomessa siitä puhuttaisi välipalana, mutta täällä käsitteenä on todella toinen aamupala. Se voi olla kahvilassa croissant ja cappuccino, kotoa työpaikalle tuotu mehu, hedelmä ja paketti crackereitä tms. 


Lounas on klo13, suurinosa kaupoista, toimistoista jne menee silloin myös kiinni. Kuka tulee kotiin syömään, ja kuka syö työpaikan lähellä Tavola Caldassa tai Mensassa (ruokalassa). 
Lounas koostuu yleensä primosta, eli pastaa tai riisiä ( yksi annos 70g raakapaino/hlö),


 secondosta, eli valinnaisesti lihaa (150g), kalaa (200g), munaa (2kpl), juustoa (50-100g juustosta riippuen) tai palkokasveja (200g) 


ja contornosta, eli kasvislisukkeista. Kasviksia syödään reilusti yli puoli kiloa päivässä, niin keitettynä kuin raakana.


Hedelmänsyönti aterian päälle on hyvin italialainen tapa, ja sen päälle vielä espresso piristämään.

Iltapäivällä syödään taas välipala, tai käydään aperitiivilla, mikä kuuluu italialaisten kulttuuriin, mutta ei tietenkään joka päivä. Silloin tällöin lasi kuplivaa pikkupurtavan kera hyvässä seurassa ennen illallista on paikallaan.


Klo20 on illallinen, mikä yleensä syödään kotona, ja se aloitetaan kevyemmin esimerkiksi keitolla. 


Sen jälkeen on taas secondo, eli lihaa, kalaa, mereneläviä, juustoa, munaa tai palkokasveja, kasvisten kera, ja muutama siivu vaaleaa leipää. Illallisen kanssa juodaan usein myös lasi viiniä. 




Kerran viikossa, se hoikkakin italialainen nainen, syö pizzaa. Useimmiten sunnuntai-iltana, kun ei jakseta enää kokata sunnuntai-lounaan jälkeen, mikä on usein runsaampi kuin normaali lounas. 
Pasta on uunipastaa tai tuorepastaa tuhdimmassa kastikkeessa jne, secondo on esimerkiksi paistia uunissa perunoiden kera, ja jälkiruoaksi täyteläistä Tiramisua.


Eli yhteenvetona sanoisin, että ehkä ne on tosiaan ne geenit mitkä vaikuttaa. Samoin annoskoot. Nämä jututtamani hoikat naiset söivät monipuolisesti kaikkea, mutta näiden suositusannoskokojen mukaan, 2-3 kertaa viikossa lihaa, samoin kun kalaa ja palkokasveja, kerran viikossa munaa, ja pari kertaa juustoja ja leikkeleitä.

Kastikkeet on kevyitä; kasvis- ja tomaattikastiketta, keitoissa lihaliemiä ja sosekeittoja ilman juustoja tai kermaa, ja ruoat ei muutenkaan ole kovin maustettuja, yrttejä, ripaus suolaa ja loraus oliiviöljyä ja salaattiin hieman etikkaa lisäksi. Myös raaka-aineet ovat sesonkituotteita, täällä ei näe italialaisia syömässä vesimelonia talvella. Sitä syödään, mitä maa meille sillä hetkellä tarjoaa.

Ja italialainen ei myöskään, koosta huolimatta, napostele kaikenlaista. En ole koskaan nähnyt ketään, joka napostelisi ruoka-aikojen ulkopuolella jotain. Karkkiakin syövät vain lapset. Jos aikuisten tekee mieli jotain makeaa he syövät esimerkiksi jäätelön (kesällä) tai pari palaa suklaata. Myös alkoholia juodaan, jotkut jopa siis päivittäin, mutta aterian yhteydessä lasillinen.
Kaikessa tuntuu olevan kohtuus mukana. 


Jokatapauksessa Välimeren Ruokavalio on tutkitusti yksi maailman terveellisimpiä ruokavalioita, eli jos jotain dieettiä meinaatte näin alkuvuodesta aloittaa, suuri suositukseni on kokeilla Välimerellisiä makuja!

omasta keittiöstäni löytyy vaikka mitä....

Mukavaa Viikonloppua kaikille!!!



*  en ota minkäänlaista vastuuta kuitenkaan, koska en ole ravintoalan ihminen. Tämä on puhtaasti omakohtaista ja jututtamieni naisten kokemusta. Myös alueellisesti on varmasti muutoksia Välimeren Ruokavalion suhteen.


Kommentit

  1. Kiitos kivasta postausesta. Juttelin juuri viikonloppuna lääkärin kanssa joka asui pitkään Italiassa ja on erikoistunut painonpudotukseen. Hän sanoi juuri samaa kuin sinä, että italialaiset eivät napostele aterioiden välillä. He syövät ruoka-aikana hyvin ja se riittää. Kun meille painotetaan, että aamupala on päivän tärkein ateria, ei se ilmeisesti ole totta. Jospa tuo parin keksin syöminen aamulla saa aikaan sen, että saa heti aamusta makeaa ja siitä "kiksit". Ei sitten tarvitse päivällä miettiä, että voi kun saisi jotain herkkuja. Säännölliset ruokailut pitävät verensokerin oikeissa lukemissa, joten kurniva nälkä ei pääse yllättämään, eikä siitä johtuen ahmiminen, kun on niin hirveä nälkä.

    Postaus italialaisten tyylikkyydestä kiinnostaisi myös. Miten ystäväsi puheutuvat? Ovatko arkenakin tyylikkäitä? Onko maaseudun ja kaupunkien välillä suuri ero, siinä miten pukeudutaan. Esim. Milanossa olisin voinut katsella päivät pitkät uskomattoman yksinkertaisesti mutta ai niin tyylikkäästi pukeutuneita ihmisiä, jopa perheitä.

    VastaaPoista
  2. Tyoskentelin Italiassa viime kesan ja syotiin paivittain yhdessa kollegoiden kanssa. Melkein shokkina tuli se pastan, pizzan ja leivonnaisten maara, ihmettelin myos miten pysyvat niin hoikkina. Seurailin tilannetta muutaman kuukauden niin kaksi vaikuttavaa seikkaa osasin keksia: pienemmat annoskoot kuin suomalailla naisilla ja hyvin vahainen alkoholin kaytto. Myonnetaan viela etta soivat myoskin paljon hedelmia paivittain. Tama oma kokemukseni, luonnollosesti ruokailutottumukset yksilollisia ja varmasti poikkavuuksia riippuen missa pain maata on ja myos tyopaikalla oli osansa, me kun syotiin mita keittio teki.

    VastaaPoista
  3. Vanhentuessaan italialaiset naisetkaan eivät pysy hoikkina.

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoinen teksti! Tässä näkyy, että terveellistä (koti/ravintola)ruokaa saa syödä runsaastikin, ilman että lihoo. Ne ovat ne välipalat ja napostelut, jotka lihottaa. Italiassa esim. ei ole tapana kyläillessä tarjota vieraille sen kymmentä sorttia, vaan juodaan pelkät espressokahvit ja korkeintaan joku pikku suklaapala. Kannattaisi ottaa mallia Suomessakin, täällä kun menee kylään niin tulee päivän kalorikiintiö siinä täyteen ! =) Omat italialaiset ystäväni (naiset) ovat myös kaikki melko hoikkia, mutta täytyy sanoa, että eivät kyllä kaikki. Italiassakin taitaa olla jonkinlainen ruokakulttuurin murros meneillään, mikä näkyy etenkin lasten lihomisessa. Perinteisen Välimeren ruokavalion rinnalle on tullut roskaruoka ja myös naposteluakultuuriakin, ja yhdistettynä nämä kolme aiheuttavat nopeasti lihomista. Italiassahan on Kreikan jälkeen Euroopan lihavimmat lapset, minkä kyllä huomaakin kesällä millä tahansa uima-altaalla tai rannalla, jossa on paljon lapsia.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti