Loma Suomessa

Täällä ollaan taas, Suomesta kotiutuneena. Loma meni nopeasti, tuttuun tapaan en/emme hirveästi paikallamme viihtyneet vaan reissaamiseksi meni tämäkin loma.

Ensin vietimme mökillä kolme päivää siskoni perheen, sekä äitini ja isäni kanssa. Pojat kalastivat innokkaasti, kävimme kanttarellejä keräämässä (mitä jopa hieman löytyi, huonosta sienisyksystä huolimatta!), ja mustikoita, sekä saunoimme ja grillasimme.

Raivasin myös meidän pikku-mökin pihaa hieman kaatamalla vesakkoa ja pieniä puita.

Me Mathiaksen kanssa olimmekin pikku-mökin puolella, missä ei ole sähköä eikä vettä, kun taas äitini "mökki" on kaikilla mukavuuksilla sisävessasta ja astianpesukoneesta lähtien.

Viikonlopuksi suuntasimme kohti pääkaupunkiseutua. Kävimme istumassa perjantai-iltaa ystäväni mökillä Sipoon rannassa, ja lauantaina toisen ystäväni ja hänen tyttönsä kanssa Haltialan tilalla, ja sen jälkeen lounaalla ja leffassa katsomassa Puluboin ja Ponin-elokuvaa.

Sunnuntaina herätyskello soi jo klo7 ja aloitimme Road Trippimme Mathiaksen kanssa. Ensimmäisenä oli suuntana Tampereen Pirkkala, missä kävimme ystäväni ja lapsien kanssa Hoplopissa, ja sen jälkeen lounastimme heillä kotona.

Lounaan jälkeen menimme Mathiaksen kanssa Särkänniemeen iltapäiväksi.

Kun olimme tarpeeksi kieppuneet suuntasimme kohti Uuttakaupunkia, missä asuu Italiassa tutustumani ystäväni, tosin suomalainen, lastensa kanssa. Kävimme illalla katsomassa hahmopeltoa, ja heidän talliaan.

Yöllä reissu sai käänteen, kun oksensin koko yön. Seuraava päivä menikin hieman heikossa hapessa, kävimme kuitenkin tutustumassa Uuteenkaupunkiin ja lounaalla.

Lounaan jälkeen matka jatkui Turkuun, minne äitini tuli junalla. Olin varannut Airbnb:n kautta meille asunnon, ihanan vanhan puutalon Turun keskustan liepeiltä.

Olo oli edelleen heikko, yritimme käydä illalla syömässä, mutta eipä siinä juuri ruoka maistunut.

Seuraavana päivänä sain jo syötyä hieman jotain, ja hyvä niin koska meillä oli päivä täynnä suunnitelmia. Kävimme ensin Apteekki-museossa ja Qwensellin talossa.

Sitten katsomassa Turun Tuomiokirkkoa ja Ett Hem-museossa.

Lounaan jälkeen oli Luostarinmäessä lapsille kierros, mihin osallistuimme ainoina, eli saimme yksityiskierroksen.

Sieltä kävimme vielä Aboa Vetuksessa katsomassa Luutarhaa, mikä oli Mathiakselle pieni pettymys.

Päivän päätteeksi kävimme vielä höyrylaiva s/s Ukkopekalla illallisristeilyllä. Laivareitti kesti tunnin verran Loistokarin saarelle, missä illallinen oli. Tuuli kovasti, mutta onneksi laivasta sai isoja Parka-takkeja, jottei tarvinnut palella. Söimme saaristolaisruokaa, loimutettua ja savustettua kalaa, uusia perunoita, grillattua juustoa ja kanaa katsoen auringonlaskua pienellä saarella. Takaisinpäin lauloimme yhteislauluja pienen bändin tahdittamana. Olipa upea kokemus, harmi vaan etten ihan täysillä voinut nauttia pöydän antimista, saati sitten juomista.

Seuraavana päivänä otimme auton alle, ja suuntasimme Forum Marinum-merimuseoon. Kävimme katsomassa myös Suomen Joutsenta ja kahta sotalaivaa.

Lounastimme ja sen jälkeen osallistuimme, taas ainoina, Turun Linnan pikkuritarikierrokselle.

Linnan jälkeen lähdimme katsomaan Kasvitieteellistä puutarhaa Ruissaloon, kävimme kahvilla ja Ruissalon rannalla kävelyllä. Oli tosin kova tuuli ja kylmä. Muutama sinnikäs oli kuitenkin bikineissään rannalla.

Vimeisenä iltana Turussa alkoi jo itsellänikin ruoka maistumaan, ja kävimme syömässä Tapaksia.

Seuraavana aamuna lähdimme sitten takaisin Vantaalle, ja itselläni olisi ollut tiedossa Taiteiden Yö Helsingissä, mutta kun pääsimme äitini luo niin Mathias alkoi oksentamaan. Ja niin jouduin perumaan menoni.

Perjantaina näytti siltä että Mathias kuitenkin voi jo paremmin, ja otin riskin ja lähdin Helsinkiin, koko päiväksi kun oli sovittu menoja. Kävin lounaalla ystäväni kanssa, kirjaostoksilla ja sitten toisen ystäväni kanssa laukkukaupoilla ja aperitiiveilla.

Pari muuta ystävääni liittyi illalliselle joukkoomme, söimme hyvin, mukavasti rupatellen illan. Myöhään ei kuitenkaan mennyt, olin kotona jo klo22.30.

Lauantaina sitten oli serkkuni häät, minkä takia oikeastaan Suomeen matkustimme. Ihanat latohäät, juuri sopivasti leikkejä ja tanssia, hyvän ruoan ja seuran lomassa. Tosin äitini alkoi kesken häiden voimaan pahoin, eli he lähtivät sitten Mathiaksen kanssa jo hyvissä ajoin kotiin. Itse olin kuskina, ja heitin vielä siskoni ja yhden serkkuni kumppaneineen kotiin täysikuun valaistessa kesäyön.

Sunnuntaina, viimeisenä lomapäivänä, kävin vielä sukuloimassa hetken, pakkasin ja kävin saunassa. Niin se loma meni, nopeasti, ja valitettavasti en ehtinyt nähdä kaikkia kavereita, kun suurimman osan lomasta olin reissussa, ja vatsatautikin veroitti jaksamista. Ensi kesänä sitten uudestaan!

Nyt sitten meillä on vielä pari viikkoa "lomaa", Mathiaksen koulu alkaa 12.9, mutta toki tässä on kaikenlaista ravintolan ja varsinkin maatilan tiimoilta, kun alamme rakentamaan sen päärakennusta, ja kanalakin pitää vielä viimeistellä.

Mukavaa elokuun loppua kaikille!