Miniloma Torinossa

Pvä1.

Lähdimme matkaan klo9 aikaan aamulla, Leo silmät ristissä ja minä kurkkukivun kera.
Saavuimme sateiseen Torinoon klo.17 aikaan, etsimme hotellin, veimme auton parkkiin, kävimme kävelemässä ja katselemassa keskustaa. Onneksi Torinossa on monta kilometriä käytäviä, ei tarvinnut siis vesisateessa kävellä.

Kävimme syömässä, ja koska olin jo siinä vaiheessa päivää varmaan myös kuumeinen, ja Mathiaskin oli matkassa mukana, menimme hotellille nukkumaan aikaisin.

Pvä2.

Edelleen satoi vettä, ja sitä oli luvattu koko päiväksi. Niinpä päätimme pitää museopäivän.
Aamupalan jälkeen lähdimme Egyptiläiseen museoon, mikä on Kairon museon jälkeen maailman suurin. Itse Torinoonhan tulimme juuri museon takia, kun Mathias halusi siellä vierailla.

Jo alkuvuodesta aloin kysellä äidiltäni jos hän tulisi hoitamaan eläimet, että pääsisimme reissuun, ja varasimme hotellin. Maaliskuun alussa Leo alkoi kysellä, että mikäs hotelli se olikaan, kun hänellä ei ollut mitään todistetta varauksesta. Pari päivää etsimme sähköposteja, ja bookingin (minkä kautta yleensä hotellit varaamme) kautta jotain vinkkiä varauksesta. Ei löytynyt. Myöskään ei ollut mitään muistikuvaa, että mikä hotelli oli kyseessä, emme sinnekään voineet ottaa yhteyttä. Ja itse varauskaan ei ollut täysin selvänä muistissa, eli päädyimme tulokseen, että ehkä olimme vain katsoneet hotelleja, muttei kuitenkaan varattu. Vitsailin vielä, että jos kävisi niin että olisi kaksi hotellia, niin voisimme syödä kaksi hotelliaamiasta päivässä.

No, se asia sitten selvisi matkalla museoon, kun sieltä toisesta hotellista soitettiin, koska emme olleet saapuneet paikalle. Eli varauksia oli kaksi. Jouduimme maksamaan toisen hotellin menetetyn yön ja peruutusmaksut. Sinne meni minun shoppailubudjetti sitten. Aamiaisistakaan ei ollut omalla kohdallani tietoakaan, kun ravintolääkäri antoi tiukempaakin tiukemman dieetin ennen pääsiäistä, eli katsoin vierestä kun Mathias ja Leo nautti niin aamiaista (tosin siis vain yhden päivässä), aperitiivejä, kuin lounaita ja illallisia, sekä kahvitteluja herkkuineen.

No, Egyptiläinen museon oli kuitenkin hieno, meillä oli 1,5h kierros, ja enempää ei olisi varmaan siinä hullunmyllyssä jaksanutkaan, kun museo oli täysi kouluryhmiä, eli sinne tänne viliseviä lapsia.

Museon jälkeen lounastimme ja suuntasimme Palazzo Realeen, eli kuninkaan linnaan, ja sen museoihin.

Päivän päätteeksi kävimme vielä katsomassa Mole Antonellianaa, missä on elokuvamuseo. Sen jälkeen nopea illallinen ja olin nukkumassa jo klo21, poikien katsoessa elokuvaa telkkarista.

Pvä3.

Vihdoin oli poutapäivä, aurinkokin pilkisti aina välillä. Kuume ja kurkkukipu oli vaihtunut tukkoisuuteen ja kauheaan yskään.

Lähdimme Torinon ulkopuolella oleviin pariin kuninkaalliseen barokki-aikaiseen metsästyslinnaan kierrokselle.
Ensin kävimme Reggia di Venariassa, siellä kierros kesti pari tuntia.

Pikaisen lounaan jälkeen suuntasimme Palazzina di Caccia di Stupinigiin, missä ei ollut oikeastaan ketään, joten sen kiersimme nopeammin.

Sieltä oli tarkoitus mennä Mathiaksen mieliksi vielä Lego-näyttelyyn, mutta kun pääsimme paikanpäälle, näyttely ei ollutkaan alkanut, kun legot eivät olleet saapuneet vielä edes maahan. Niinpä vain kävelimme Parco del Valentino-puistossa, Mathias kävi leikkipuistossa leikkimässä ja minä istuin puistopenkillä yskien keuhkot pihalle.

Illalla pelasimme Unoa hotellihuoneessa ja kävimme aikaisin nukkumaan.

Pvä4.

Lähdimme kotia kohti heti aamusta. Pysähdyimme Genovassa Porto Anticossa pikaisella lounaalla. Tarkoitus oli syödä kalaa meren äärellä, mutta eihän siellä mitään kunnon ravintoloita ollut, ketjuravintoloita vaan. Mathias ja Leo söi pizzat, itse kanasalaatin, paikassa, mikä löytyy meiltä Perugiastakin, n.3km päästä kotoa. Ja ilman minkäänlaista merinäköalaa.

Kotona olimme klo17 aikaan, Leo lähti samantien tukkuun ja minä tsekkaamaan kanat ja elukat. Se siitä lomasta.

Torino kuitenkin oli ihana, ja suosittelen sitä kaikille! Paljon ihania kauppoja, siisti kaupunki ja ne ihanat kahvilat suklaineen ja apericenat (aperitiivit johon kuuluu buffet-pikkusyötävää), ehkä ensi kerralla minäkin voin jotain maistaa...

ps. lisää kuvia voi käydä katsomassa Instagramin kautta, sieltä löydyn nimellä heiditaly.