Intoleransseja ja allergioita

Olen nyt käynyt allergialääkärillä lokakuusta lähtien kesästä asti vaivanneiden vatsaoireiden ja pahoinvoinnin sekä hengenahdistuksen takia. Myös päänsärky on melkein jokaviikkoinen vaiva, joko niskan välilevyn pullistuman takia, tai sitten iskee migreeni. Eli nyt on reilu puoli vuotta kärsitty tavoin tai toisin.

Nyt olen saanut jonkunlaisen diagnoosin allergioiden suhteen, vaikkakin tutkimukset jatkuu edelleen. Eilen sain nimittäin lähetteen Firenzen sairaalaan tarkempiin jatkotutkimuksiin. No, jokatapauksessa, intoleranssini on varmistunut histamiini-intoleranssiksi. Mikä tietää sitä että ruokavalio meni uusiksi aika pitkälti lopun elämää. Mikään kauhean yleinen intoleranssihan ei ole, tutkimusten mukaan  pysyvästä histamiini-intoleranssista kärsii n.1-2% väestöstä, ja nekin yleensä yli 35-vuotiaita naisia. Oireita on paljon, onneksi itselläni ei nyt ihan kaikkia kuitenkaan, vaikkakin aika moni löytyy.



Ruoat, mitä joudun välttämään:
  • -  säilykeruoka
  • -  savustettu liha, salami, kinkku, sisäelimet
  • -  monet kalatuotteet, pääosin säilykekala
  • -  äyriäiset/merenelävät
  • -  kypsytetty juusto (mitä vanhempi sitä enemmän histamiinia)
  • -  hapankaali, tomaatti, munakoiso, pinaatti, avokado
  • -  kaikki sitrushedelmät, banaani, punainen luumu, päärynä, kiivi, mansikka, vadelma, ananas
  • -  kaikki säilykevihannekset
  • -  pavut ja palkokasvit 
  • -  soijatuotteet
  • -  vehnätuotteet
  • -  alkoholi, olut, viinit
  • -  hedelmä- ja kasvismehut
  • -  musta tee, kahvi
  • -  suklaa, kaakao, marsipaani, nougat, sipsit, väri- ja/tai säilöntäaineita sisältävät makeiset
  • -  pähkinät
  • -  hiiva, pizza
  • -  etikka
  • -  mausteet edistävät histamiinin imeytymistä suolesta
  • -  papaija
  • -  herkkusienet
  • -  lisäaineet 
    • -  väriaineet: tartratsiini (E 102), oranssi S (E 110), atsorubiini (E 122), amarantti (E 123), kokkeniilipunainen (E 124), erytrosiini (E 127)
    • -  säilöntäaineet: sorbiinihappo ja suolat (E 200-203), bentsoehappo ja suolat (E 210-213), (E 220- 227), ortofenyylifenoli ja natriumortofenyylifenoli (E 231-232), (E 223)
    • -  muut: nitraatit (E 251-252), glutamaatti (E 620-625)
    • -  happamuudensäätöaineet: di-, tri- ja polyfosfaatit 

    -  alkoholi
    -  kaakao
    -  musta ja vihreä tee
    -  energiajuomat (teobromiinia sisältävät) 

Ja mitä taas saan syödä... 
  • -  liha (tuore, kylmennetty, pakastettu)
  • -  meloni, mustikka, karpalo, litsi, mango, khaki, retiisi, pippurit, porkkana,
    parsakaali, peruna, kurkku, kesäkurpitsa, parsa, valkosipuli
  • -  murot, pasta (speltti-, maissi-, riisi-, nuudeli, hiivaton ruisleipä, maissi-riisi -leipä, riisi, kaura,
    riisikakku, maissi-, riisi-, hirssijauho)
  • -  maidon korvikkeet (riisi-, kaura-, kookosmaito)
  • -  kaikki tuore hedelmämehut, jotka eivät sisällä sitrusta. Kaikki kasvismehut (hapankaalia lukuun ottamatta)
  • -  yrttiteet
  • -  valkuaisaineet: munankeltuainen 
Ja sitten taas allergioiden pariin, eli minulla on pähkinäallergia ja koivuallergian ristikkäisallergia, eli sen puolesta en taas voi syödä juuri mitään hedelmiä tai kasviksia raakana.
Aika sanattomaksi vetää...

Viikko on nyt menty tällä ruokavaliolla, ja täytyy sanoa että se on kyllä heti auttanut, ei ole kertaakaan särkenyt päätä eikä ollut hengenahdistusta. Lääkärin mukaan allergiakohtaukset, eli kerrat kun en saa vedettyä henkeä juuri ollenkaan, on siis ollut pähkinäallergiasta johtuvaa, kun taas jatkuva hengenahdistus johtuu intoleranssista, jolloin histamiinia on pakkautunut liikaa kroppaan.

Yritän etsiä sopivia vaihtoehtoja aterioille sallituista ruoista. Nyt olen syönyt aamulla puuroa kauramaitoon keitettynä voisilmän tai mustikoiden kanssa, tai kvinoa-muroja hedelmien kera. Cappuccino on vaihtunut yrtti- ja hedelmäteehen jo lokakuussa, vaikkakin välillä juon kofeiinittoman espresson lounaan jälkeen.


Lounaalla ja illallisella joko spelttiä, ohraa, riisiä ja kasviksia, tai lihaa ja juustoa ja kasviksia.





Ja silloin tällöinhän voin siis syödä muutakin, kunhan en siis usein, enkä useampaa kiellettyä ruoka-ainetta kerrallaan. Ja en niitä pähkinöitä, ne kun näköjään on se pahin.

Näillä mennään... Mukavaa päivää kaikille!

Kommentit

  1. Minä luin tuota kiellettyjen hirmu pitkää listaa ja ajattelin, että saatko sinä enää mitään syödä! Onneksi sallittujakin ruoka-aineita silti vielä löytyy. On ne vaan hankalia nuo allergiat. mutta sun ruokalautaset näyttää ihan herkulliselta! Tammikuu on jo selätetty, hyvää helmikuuta sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei täällä nälkään kuolla!!! Kiitoksia vaan ja hyvää helmikuuta myös sinne!!!

      Poista
  2. Tuli mieleen, kun luin oireistasi ja sen jälkeen listaa sallituista ja kielletyistä ruoka-aineista, että kuulostaa jollain tapaa tutulta. Erinäisistä terveysongelmista kärsittyäni menin lääkäri-ravitsemusterapeutille täällä Limassa ja sain häneltä ruokavalio-ohjeita, jotka muistuttavat aika paljon noita sinun saamiasi. Voimia ruokavalion muokkaamiseen.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit