Kesäloma; linnoja, legoja ja vähän luntakin

Perjantai-aamuna pakkasimme kimpsumme autoon ja lähdimme kohti Itävaltaa, samoin kuin puolet Saksan kansasta, jotka palasivat lomiltaan, ruuhkista päätellen... eli matka kesti odotettua pidempään, ja vasta illalla pääsimme ensimmäiseen kohteeseen, Innsbruckiin. Vettä satoi, oli kylmä ja pimeää. Kävimme syömässä ja painuimme pehkuihin.

Lauantai-aamuna lähdimme katsomaan Innsbruckin päänähtävyyksiä. Aikaa oli päivä, vettä satoi taukoamatta (onni oli sadevaatteet!) ja lämpötila oli kuin meillä talvella...

Aloitimme Hofkirchenistä, eli kirkosta, missä Mathias kiinnostuneena katseli patsaita kuninkaallisista ja Maximus I:n hautaa.

Sieltä siirryimme Hofburgiin, eli Maria Theresan kaupunkiasuntoon, missä ei olisi saanut ottaa kuvia, mutta yhden nappasin kuitenkin...

Pyörimme hetken vanhassa kaupungissa, katselimme ulkoapäin Goldenes Dachlia, eli kultaista parveketta, ja kävimme kaakaolla lämmittelemässä.

Sitten otimme junan AlpenZoohon, eli eläintarhaan, Mathiaksen iloksi. Kiersimme sen parissa tunnissa, alppieläimiä katsellen.

Sieltä otimme Zaha Hadidin suunnittelemalta asemalta kaapelivaunukuljetuksen vuorille. Vettä siis satoi edelleen, pilvet oli matalalla, ja kun pääsimme 1900m korkeuteen, eipä siellä juuri mitään nähnyt. Lounastimme ja jatkoimme matkaa vielä korkeammalle, toivossa että olisimme siellä pilvien päällä.

Ja mitä vielä! 2400m satoikin sitten jo lunta. Me sadevaatteissa palelimme, ja mielessä kävi, miten muut käy kesälomillaan rannalla ja nauttii auringosta, ja me olimme keskellä lumisadetta... hyvää kesälomaa meille!

Sunnuntaina jätimme Itävallan taaksemme ja suuntasimme Saksan Baijeriin. Pidimme linna-päivän, käyden katsomassa kaksi 1800-luvun linnaa; Maximus II:n Hohenschwangauta ja Leopoldin Neuschwansteinia.

Kun pääsimme perille kiitin itseäni, että olin varannut liput etukäteen, jonotus olisi muuten kestänyt monta tuntia. Toki jouduimme odottelemaan omaa vuoroamme kumpaankin linnaan, mutta aika sutjakkaasti homma luisti ja kaikki minuutilleen ajallaan. Italiassa olisi ollut toisin 😉.

Ensin kävimme katsomassa neo-goottilaisen Hohenswangaun, meillä oli italiaksi audioguide, joten saimme irti visiitistä enemmän.

Sen jälkeen valkoisen keskiaikaisvaikutteisen Neuschwansteinin, josta Disney inspiroitui omaan leffatunnariinsa. No, upeahan se olikin!

Sisällä ei saanut ottaa kuvia kummassakaan linnassa, joten sen takia vain kuvia ulkopuolelta. Mutta jos siis linnat kiinnostaa, suosittelen ehdottomasti visiittiä, ja varaamaan liput etukäteen!

Illansuussa jatkoimme matkaa Augsburgin kaupunkiin, missä kävimme illallisella ja yövyimme yhden yön.

Maanantain vietimme koko päivän Legolandissa. Itseasiassa koko matka rakentui Legolandin ympärille, sen ollessa se ns. pääkohde. Päivä meni nopeasti, monessakaan laitteessa ei ehditty käymään, kun ei jaksettu jonottaa, mutta kivaa oli, varsinkin Mathiaksella, jolle Legot on SE juttu tällähetkellä.

Illaksi ajettiin jo takaisin Itävallan puolelle Salzburgiin.

Tiistaina kiersimme vanhan kaupungin. Hotellimme oli Mirabellin linnan vieressä, joten aloitimme sen puutarhasta.

Sieltä siirryimme seuraamaan Mozartin elämää.

Kävelimme ympäri vanhan kaupungin kujia ja aukioita.

Kävimme katsomassa kolme kirkkoa, mikä vei aikaa, kun Mathias kiikarillaan tutki kaiken kattomaalauksista alttaritauluihin.

Ja tutustuimme myös kukkulalla olevaan vanhaan linnaan.

Keskiviikkona, loman viimeisenä päivänä, lähdimme katsomaan Hellbrunnin linnaa kaupungin ulkopuolelle, mikä on tuttu myös The Sound of Music-elokuvasta. Vettä tuli taas taivaan täydeltä, ja visiitti oli aika pikainen. Erityisesti puutarhan vesileikit oli Mathiaksen mieleen.

Vesisade muutti myös loppupäivän suunnitelmat, samoilu vuorilla vaihtui tiedekeskukseen, ja päiväuniin hotellilla ennen illallista.

Nyt on kirkko-, linna- ja nähtävyyskiintiö täysi vähäksi aikaa!
Erityisesti yllätti kuitenkin miten Mathias jaksoi matkassa mukana, valittamatta, audioguideja kuunnellen, ja kymmenen kilometriä päivässä kävellen. Ilmat olisi voineet olla paremmat, kamera jäi kokonaan kaivamatta kameralaukusta jatkuvan sateen takia, kännykällä otin siis kaikki kuvat ja iskin niihin vielä filtterit, ettei kaikki olisi pelkkää harmaata.
Ihana oli loma kuitenkin, ja kohteet toinen toistaan kauniimpia, sateesta ja kylmästä huolimatta!

1. Olipas kiva lukea teidan matkasta - harmi, kun saa oli sateinen, mutta sille nyt ei voi mitaan. Olen suuntaamassa Salzburgin alueelle parin viikon paasta, mukana nahda kuvia sielta :) Vaikka kaupungissa en talla kertaa olekaan.